OHSAS 18001 شرکت مهندسی پویندگان ایمنی و کیفیت SQS

شرکت مهندسی پویندگان ایمنی و کیفیت SQS از با تجربه ترین شرکت های مشاور در زمینه پیاده سازی استاندارد ایمنی و بهداشت حرفه ای در کشور با اجرای بیش 240 پروژه موفق که منجر به صدور گواهینامه OHSAS 18001 از شرکت هایی مانند TUV, DNV , DQS, ASYS, BSI, IMQ, MIC و غیره شده است.

برای مشاهده شرکت هایی که ما در آن خدمات مشاوره استاندارد OHSAS 18001 ارائه کرده ایم به بخش رزومه سایت مراجعه فرمایید.

سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی(استاندارد OHSAS 18001) چیست ؟
در قرن 21 ایمنی و سلامت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است از انجا که حوادث و بیماری های ناشی از کار منجر به تحمیل هزینه بسیار سنگین به جامعه و به کارفرمایان می شود شرکت ها به دنبال راهی برای کاهش احتمال وقوع حوادت و بیماری های ناشی از کار هستند. خسارات اجتماعی بیماری ها و حوادث شغلی بسیار سنگین تر از هزینه های اقتصادی ان می باشد. لذا بعد از اینکه سازمان جهانی استاندارد سازی ایزو اعلام کرد که استانداردی در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه ای منتشر نمی کند ( هر چند که در سال 2014 تصمیم گرفت استاندارد ایزو 45001 را تدوین نماید) اداره استاندارد انگلستان با همکاری تعدادی از شرکت های گواهی دهنده اقدام به تدوین استانداردی برای ایمنی و بهداشت حرفه ای نمودند و آن را در سال 1999 تحت عنوان OHSAS سری 18000 منتشر نمود و OHSAS 18001 را در سال 2007 مورد بازنگری قرارداد. OHSAS سرواژه کلمات انگلیسی به معنی سري ارزيابي ايمني و بهداشت حرفه اي (Occupational Health and Safety Assessment Series) مي باشد و الزامات را براي سامانه مديريت ايمني و بهداشت حرفه اي بيان مي دارد تا سازمان را قادر سازد تمام خطرات و ريسكهاي ايمني و سلامت مرتبط با فعالیت خود را تحت كنترل در آورده و كارآئي آن را بهبود بخشد. مهمترین اصل در استاندارد OHSAS 18001 پیشگیری از حوادث و بیماری های شغلی و رعایت قوانین و مقررات قابل کاربرد در این زمینه می باشد.

ساختار استاندارد OHSAS سازگار با استانداردهـای ISO 9001:2008 و ISO14001:2004 می باشد تا سازمانهــا بتوانـنـد به راحتــی سیستمهای مدیریت کیفیت ، محیط زیست و بهداشت شغلی و ایمنی را با یکدیگر ادغام و سیستم مدیریتی یکپارچــه ای را ایجاد نمایند .یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی سازمان را در شناسایی ، حذف و یا به حداقــل رساندن ریسک های مرتبــط با بهداشت و ایمنی کارکنان خویش و سایر طرفهای ذینفع که در معرض ریسک های OHSAS قرار دارند یاری نماید.

مزایای پیاده سازی OHSAS 18001 و گرفتن گواهینامه H&S
• OHSAS 18001 بر رعایت الزامات قانونی در زمینه H&S تاکید دارد،
• OHSAS 18001 دارای نگرش سیستماتیک و ساختاری روشن برای مدیریت H&S می باشد،
• اجرای OHSAS 18001 باعث طرحریزی و ایجاد محیط کاری ایمن تر و سالم تر می شود،
• با اجرای OHSAS18001 توجه به ایمنی محصولات و خدمات شرکت برای ذینفعان آن،
• شناسايي خطرات و ايجاد كنترل‌هايي براي H&S مديريت آنها با اجرایOHSAS 18001،
• افزایش آگاهی و دانش پرسنل و پیمانکاران در خصوص مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
• كاهش حوادث كاري و بيماري های ناشی از کار و كاهش هزينه‌هاي مربوطه و قطع كار
• ايجاد بهترين شرايط كاري ممكن در سازمان
• امادگی برای واکنش در شرایط اضطراری با اجرای H&S و 0HSAS 18001
• کنترل عوامل زیان آور محیط کار با اجرای 0HSAS 18001
• امکان شرکت در مناقصات وزارت نفت با داشتن گواهینامه OHSAS 18001

چطور گواهینامه OHSAS 18001 بگیریم؟
برای پیاده سازی استاندارد OHSAS 18001 و گرفتن گواهینامه مهمترین موضوع تعهد مدیریت به کار بدون حادثه و سلامت پرسنل می باشد مسئله بعدی فرهنگ سازی در ارتباط با پیاده سازی استاندارد می باشد.

توصیه می شود برا پیاده سازی استاندارد از مشاور با تجربه مانند شرکت SQS استفاده شود. مشاور در گام اول اقدام به GAP ANALYSIS نموده سپس با شناخت از سازمان اقدام به طرحریزی سیستم می نماید در این زمینه ابتدا اقدام به شناسایی ریسک های H&S سازمان نموده آنها را تجزیه و تحلیل کرده و سپس اقدامات کنترلی را برای انها تعیین و منابع مورد نیاز را تامین می کند و با آموزش پرسنل آنها را به اجرا در می آورد. همچنین شرایط اضطراری و خطرات را شناسایی کرده و برنامه هایی برای کنترل آنها تعیین می کند و به صورت مانور آن را تمرین می کند، اثر بخشی اقدامات کنترلی به صورت دوره ای کنترل شده. و بعد از ممیزی داخلی و بازنگری مدیریت از یک شرکت گواهی دهنده مانند TUV, ASYS, BSI, DQS, IMQ در خواست می شود برای ممیزی به شرکت مراجعه و در صورت اثبات انطباق گواهینامه OHSAS 18001 صادر می شود.

هزینه گرفتن گواهینامه OHSAS 18001 و مدت زمان لازم برای گرفتن گواهینامه OHSAS 18001
یک سوال اساسی در مورد استاندارد OHSAS 18001 این است که گرفنن گواهینامه OHSAS18001 چقدر طول می کشد و چه هزینه ای دارد؟

هزینه پیاده سازی OHSAS18001 شامل هزینه های:
الف) مشاور برای طراحی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای
ب) هزینه اجرای OHSAS18001 شامل سنجش آلاینده ها و عوامل زیان آور، ایمن سازی و معاینات دوره ای؛ و…
ج) هزینه صدور گواهینامه OHSAS18001 برای شرکت می باشد.
هزینه مشاوره برای OHSAS18001 یک شرکت کوچک و متوسط با تا 30 نفر پرسنل از 6 میلیون تومان شروع می شود.
هزینه اجرا بسته به به نوع شرکت متغیر است ولی هزینه معاینات دوره ای به ازا هر نفر حدود 100 هزارتومان می باشد و هزینه سنجش آلاینده ها حدود یک میلیون تومان می باشد.
هزینه صدور گواهینامه OHSAS18001 از 2 میلیون تومان شروع می شود اگر شرکتی قیمتی کمتر از یک و نیم میلیون تومان داد گواهینامه آن فاقد اعتبار است.
مدت زمان پیاده سازی OHSAS18001 و گرفتن گواهینامه برای یک شرکت کوچک بسته به نوع فعالیت حدود 4 تا 6 ماه می باشد.