مشاوره برای پیاده سازی و شرکت در جایزه مدیریت سبز
شرکت مهندسی پویندگان ایمنی و کیفیت آماده ارائه خدمات مشاوره در زمینه شرکت در جایزه ملی مدیریت سبز می باشد تجربه ما در پیاده سازی سیستم های مدیریت Q-HSE-E و اگاهی ما الزامات سیستم های تعالی و تجربه موفق ما در تهیه اظهارنامه راهگشای شرکت ها در زمینه اجرای مدیریت سبز و شرکت در جایزه آن می باشد.

مدیریت سبز چیست ؟
تعریف متعددی برای مدیریت سبز وجود دارد یکی از این تعاریف به شرح ذیل است:
مدیریت سبز عبارت است از مجموعه فعالیتهایی که یک سازمان با هدف بهبود فرآیندهای صف و ستادی که محصولات، تکنولوژی برای کاهش تاثیرات منفی فعالیت های شرکت بر روی محیط زیست و افزایش جنبه های مثبت بر روی محیط زیست انجام می شود.

مدیریت سبز تمام ابعاد و فعالیت های یک سازمان را در بر می گیرد و تلاش می کند سازمان را به نقطه ای برساند که مجموعه فعالیت های سازمان ، مغایر با توسعه پایدار نباشد.

بشر در طی دو قرن گذشته بیشترین صدمه را به محیط زیست وارد کرده به طوریکه حیات و سلامت بر روی کره زمین به خطر افتاده لذا دولت ها نیز با توجه به اهمیت مسئله ، اقدام به تدوین مدل ها و جوایزی برای الزام و تشویق سازمان به ضرورت حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار نمودند ، لذا بویژه در کشورهای پیشرفته بر روی محصولات علائم و کلماتی بر روی محصولات مانند بدون فسفات ، سازگار با محیط زیست، قابل تعویض ، قابل بازیافت ، سازگار با لایه اوزن و …. بکار میرود که نشان دهنده تعهد آن سازمان به حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار است.

همچنین اصطلاحاتی مانند :
تولید سبز : تولید با استفاده از تکنولوژی هایی که آلودگی را محدود یا حذف می کند و یا اثرات محیطی سودمندی دارند.
توزیع و بازرایابی سبز : توسعه بهبود و قیمت گذاری ، ترفیع و توزیع محصولاتی که به محیط زیست آسیب نمی رسانند .
حسابداری سبز : رویه های حسابداری که سعی می کنند ارزش پولی برای سرمایه های اکولوژیکی و صدماتی که به محیط زیست وارد می شود را در نظر بگیرید.
مصرف سبز : در نظر گرفتن مبانی حفاظت از محیط زیست و سعی در کاهش آلودگی و مصرف منابع در خرید و استفاده مصرف کالاها و خدمات و استفاده از تامین کنندگان که این موارد را در محصول ، تولید و ارائه خدماتشان در نظر می گیرند.

دانشگاه سبز : منظور آن سری از دانشگاه هایی که ضمن سعی در کاهش مصرف منابع و کنترل آلودگی های زیست محیطی سعی به تربیت دانشجویانی آگاه و متعهد به حفاظت از محیط زیست نموده و تلاش می کنند با تحقیق و توسعه فن آوری های جدید و اشاعه فرهنگ حفظ محیط زیست وظیفه خود را در مورد توسعه پایدار انجام دهند.

معدن سبز : معادنی که در جریان اکتشاف ، طراحی ، استخراج و حمل مبانی توسعه پایدار را در نظر گرفته و سعی در بهره وری بیشتر با توجه به اصل حفاظت از محیط زیست ، کاهش نهادهای تولید بویژه آن موادی که باعث آلودگی محیط زیست شده و یا محدود و غیر قابل بازیافت مستند دارند.
و غیره وارد عرصه ادبیات تولید و ارائه خدمات شد.

اهداف مدیریت سبز
1) مدیریت سبز باعث افزایش آگاهی در شرکت در زمینه اهمیت حفاظت از محیط زیست در تمام عرصه ها می شود.
2) ایجاد یک فرهنگ در سازمان برای توسعه پایدار در اثر مدیریت سبز .
3) اجرای مدیریت سبز باعث شناسایی فرصت های بهبود برای مواد اولیه ، فرآیندهای تولیدی و خدماتی ، محصولات سازگار با محیط زیست در چرخه عمر محصول و فعالیت های ستادی مرتبط با توجه به اصل حفظ محیط زیست می شود.
4) پیاده سازی مدیریت سبز باعث بهره وری بیشتر از منابع و انرژی و جلوگیری از اتلاف می گردد.
5) داشتن گواهینامه مدیریت سبز باعث افزایش توان رقابتی سازمان ها با توجه به بهبود بهره وری می گردد.
6) جلوگیری از منع قانونی تولید و یا صادرات محصولات به علت عدم رعایت ضوابط محیط زیستی و توسعه پایدار در محصولات و فرآیند تولید آن در اثر اجرای مدیریت سبز.
7) مدیریت سبز باعث بهبود مستمر در محصولات ، خدمات ، فرآیندهای صنعتی و ستادی در سازمان با توجه به اصل توسعه پایدار و حفظ محیط زیست می شود.

روش پیاده سازی و گرفتن گواهینامه و جایزه مدیریت سبز
اولین و مهمترین موضوع در پیاده سازی و گرفتن گواهینامه مدیریت سبز تعهد مدیریت به توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست می باشد در گام دوم شرکت ها باید از یک مشاور مدیریت سبز مانند شرکت مهندسی پویندگان ایمنی و کیفیت استفاده کنند. بعد از بررسی محیط سازمان از نقطه نظر HSE شرکت باید کمبود های خود را در این زمینه شناسایی و رفع نماید.

پروژه های انجام شده در زمینه مدیریت سبز باید در قالب یک اظهارنامه مدون شود و به دبیرخانه مدیریت سبز ارجاع شود.
سپس در زمان تعیین شده اقدام به ممیزی سیستم شده و بر اساس نمره کسب شده گواهینامه سطح مدیریت سبز صادر می شود.

مبنای قانونی مدیریت سبز
قانون مدیریت سبز در جلسه هیات مدیران در تاریخ 09/11/90 بنا به پیشنهاد مشترک معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و سازمان محیط زیست به استناد ماده 190 قانون برنامه 5 ساله توسعه جمهوری اسلامی مصوب 1389 تدوین شد.
بر اساس این قانون کلیه دستگاه های موضوع ماده 222 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه و دستگاه های اجرایی و موسسه ها و نهادهای عمومی غیر دولتی موظف هستند که اقدام به پیاده سازی مدیریت سبز نمایند.